Príležitosť alebo bankrot

V súvislosti s koronavírusom čelíme ekonomickým zmenám, ktorých dopad sa dá len veľmi ťažko predikovať. Rozhovor nielen o aktuálnej korona kríze s podpredsedom predstavenstva OK GROUP SLOVAKIA, a.s. Miroslavom Pacherom si môžete prečítať nižšie.


AUTOMAGAZÍN  05/2020

 

Pandémia koronavírusu nemá dopad iba na zdravie ľudí, ale vážnym spôsobom zasiahuje aj ekonomiku. Svetovú, európsku, slovenskú. Tvrdo dopadá na všetky sféry. S postupným  uvoľňovaním reštrikcií však už hľadáme cesty ako ďalej. O názor sme požiadali Miroslava  Pachera, podpredsedu predstavenstva OK GROUP SLOVAKIA, a. s., ktorá je členom skupiny OK HOLDING. Tvrdí, že je nanás, či nás posilní, alebo zničí.

 

Pán podpredseda, dnes zažívame situáciu, keď vírus Covid-19 paralyzoval svet v krátkom čase. Napadlo vám niekedy, že by sa toto mohlo nastať?

Určite som si nič podobné nepripúšťal, hoci už dávno som čítal v rôznych úvahách, článkoch, že niečo podobné príde. Svet a ekonomika bola v posledných rokoch stále v rozkvete a v značnom raste. Dobre vieme, že nič nemôže trvať večne. Ale že nás zabrzdí práve pandémia, mi určite nenapadlo. Situáciu v Číne na začiatku roka sme brali na ľahkú váhu. Človek je už taký, keď sa ho niečo priamo netýka, to ho nezaujíma. Bol začiatok roka. My sme pracovali, stretávali sa, určovali sme si vízie. A potom zrazu sme sa jedného dňa zobudili v rúškach, obmedzili sme stretnutia, bojíme sa podať si ruku, na chodníkoch sa navzájom vyhýbame. Svet sa zmenil za jednu noc. Aj my sme sa zmenili, lebo už sa nás to týka. Zvláštne.

Pamätám si situáciu v roku 1989, aj to bola forma krízy, ale politickej. Aj tá dala ľudí dohromady, pomáhali si navzájom, boli k sebe férovejší. Po čase sa to zmenilo a zase sa začali preteky o moc a bohatstvo. Dnes sme v podobnej situácií a sme na začiatku niečoho podobného. Sme ústretovejší, pomáhame si, vážime si starších ľudí, len je otázka, ako dlho nám to zase vydrží. Preto hovorím, že každá kríza je príležitosť a je len na nás, ako ju využijeme. Kdesi som čítal, že každé dieťa potrebuje z času na čas dostať po zadku, aby sa naučilo, čo je správne. A teraz dostalo úder priamo na bradu celé ľudstvo a v krátkom čase.

Myslíte si, že sa spoločnosť zmení?

Určite áno, už sa mení. Záleží to od toho, ako to postihne jednotlivé štáty a ako to tie ekonomicky zvládnu. Kto by ešte nedávno povedal, že sa uzavrú hranice, prestane sa cestovať, začnú kontroly. Jednotlivé štáty pristupujú k riešeniu Covid-19 rozdielne. Čakal som, že EU stanoví hneď od začiatku rovnaký postup. Lebo len tak sa dá vyhrať, ak všetci ťahajú za jedno lano rovnakým smerom. Ale túto rozprávku poznáme všetci. Globalizácia je tu a všetci sledujú len vlastné ciele. Vidíme, že svetové autority sa nevedia dohodnúť v čase relatívneho pokoja a nieto v čase krízy, na ktorú nebol nikto pripravený. Ako príklad vidím rozdielne prístupy v EÚ, dnes Schengen je, alebo nie je? Dohody Višehrádskej štvorky? Každý má svojich starostí dosť. Sme svedkami aj zmeny správania sa. Nakupujeme cez internet, všetko riešime online, rôzne spoločnosti menia svoju obchodnú taktiku a prechádzajú do tohto segmentu. Začíname žiť nový IT život. Musíme si zvyknúť, že opatrenia, ktoré boli prijaté na krátku dobu, tu s nami zostanú asi navždy, či už dobré, alebo zlé, ale zostanú.

Aký je Váš pohľad na dnešný vývoj na Slovensku?

Pôsobil som dlhé roky v manažérskej pozícii, tak dobre viem, že prijať rozhodnutia v krátkom čase, ktoré sa musia aj rýchlo realizovať, pričom ste nové podmienky nepredvídali, je veľmi náročné a komplikované. Čo je najjednoduchšie, a my na to máme veľa odborníkov, je kritizovať. Bohužiaľ, až čas ukáže, čo bolo a nebolo dobré. Na tom stojí história ľudstva, učíme sa z minulosti. Oceňujem opatrenia, ktoré prichádzajú rýchlo a sú odborné. Práve toto nám pravdepodobne pomohlo vyhnúť sa situácii aká bola v Taliansku, Španielsku... Je len škoda, že občas prevažuje naháňanie politických bodov nad zdravým úsudkom. Mám za to, že toto si mohli politickí lídri odpustiť. Páči sa mi švédsky prístup v tom, že riešenie krízy je oddelené od politiky a riadia ho nezávislé krízové štáby vedcov a odborníkov. Pokus o niečo obdobné prichádza konečne aj u nás. Navyše naši špecialisti v krátkom čase vyvinuli testy na Covid-19, nové prototypy jedinečných dýchacích prístrojov, ľudia začali vyrábať plastové štíty na 3D tlačiarňach, vznikla platforma na podporu slovenského zdravotníctva, atď. Myslím si, že keď táto kríza pominie, nemali by sme na týchto ľudí zabudnúť a mali by sme ich  naďalej podporovať. Dnešná situácia ukázala, že máme šikovných ľudí a závidí nám ich celý svet. A viete, čo je zaujímavé? Že bez rôznych tendrov je to často lacnejšie.

Je zrejmé, že táto situácia bude mať dopad aj na finančný sektor...

Určite, už aj má. Finančné spoločnosti na túto krízu zareagovali veľmi rýchlo. Považujem ich za profesionálov a lídrov v tejto oblasti. V dnešnom čase sa takmer všetko dá zrealizovať cez internet, mail, aplikácie, resp. call centrum. Poisťovne a banky investovali nemalé prostriedky do rozvoja svojich IT systémov, čo v tejto dobe zúročili. Ponuky sa dnes robia online, komunikuje sa e-mailom, obhliadky sa spracovávajú cez digitálne aplikácie. To je neuveriteľná rýchlosť a komfort. Pamätám si, že niekedy sa všetky poistné udalosti hlásili osobne. Momentálne väčšina z nich prebieha prostredníctvom nových technológií. Dnes vám pripravíme profesionálnu ponuku ušitú na mieru a zároveň pomôžeme pri riešení problémov bez osobného stretnutia. Toto všetko však bude klásť veľké nároky na súčasných finančných sprostredkovateľov posúvať sa vedomostne v tejto oblasti dopredu. Niežeby to doteraz  nebolo, ale až tak sa to nevyužívalo. Hoci v iných krajinách tento spôsob predaja a komunikácie funguje roky, u nás doteraz platilo, že platí len to, čo je na papieri. Dnes sme na ceste, ktorá tento proces urýchli. Poistenie tu vždy bolo a bude, pretože je  súčasťou nášho života. Budú sa však meniť produkty a krytia, lebo vznikla nová situácia a teda aj nová hrozba. Už dnes vidíme, že sa k tomu poisťovne a zaisťovne stavajú zodpovedne. Očakávam, že vzniknú nové pooly pre epidémiu. Tak ako v minulosti vznikli jadrové pooly, lebo v prípade škody jadrovej elektrárne by jedna poisťovňa túto škodu ťažko znášala. Bola by obrovská. Jadrový pool riziko rozkladá, čo je z pohľadu likvidity poistnej udalosti istejšie. Môžem však konštatovať, že princíp poistenia sa nezmení.

Ako túto zmenenú situáciu zvláda vaša spoločnosť?

Sme zdravá firma holdingového typu, pôsobíme viac ako 20 rokov v Čechách a viac ako 10 rokov na Slovensku. Patríme na česko-slovenskom trhu medzi najväčších lídrov v tomto sektore.  Aj my sa prispôsobujeme dnešnej dobe. Porady robíme cez videokonferencie, posilňujeme našu IT pozíciu, zavádzame nové výpočtové technológie a IT systémy. Taktiež posilňujeme digitálny systém vzdelávania, lebo je to veľmi dôležitý krok. My obchodníci musíme byť v dennom osobnom kontakte s našimi klientmi, čo je v týchto podmienkach náročné, pretože podliehame určitej forme strachu z osobného stretnutia. Všetci sa budeme musieť naučiť využívať nové technológie a významne do nich investovať. Z nášho pohľadu sme na túto situáciu dostatočne pripravení a neprekvapila nás. Ideme ďalej a budeme naďalej hľadať možnosti rozvoja online komunikácie, vzdelávania, vlastných webových aplikácií, elektronických podpisov, atď.  Musíme byť pripravení rýchlo  zareagovať aj na legislatívne zmeny, ktoré v krátkom čase určite prídu.

Aké sú vaše odporúčania pre klientov v tejto dobe?

Dnešná komunikácia s klientom sa zintenzívnila, nakoľko klienti sa začali zaujímať, čo a ako majú poistené. Je úžasné, že väčšina z nich si uvedomuje dôležitosť poistenia a nesnaží sa poistné zmluvy zrušiť, ale nastaviť riziká komplexnejšie. V dnešnej dobe ich zrušenie je cesta do záhuby. Je dôležité mať uzatvorené kvalitné poistenie s krytím rizík pre oblasti, ktoré nás priamo ohrozujú. To isté platí aj pre investície. Investori by sa mali držať svojich dlhodobých stratégií a nepodliehať panike. História ukazuje, že akciové trhy sú v dlhšom časovom horizonte schopné odmeniť investorov za zvýšené riziko vyššími ziskami.

Takže súčasnú situáciu vnímate ako príležitosť?

Každá kríza je príležitosť, ktorá nás buď zabije, alebo posilní. Som presvedčený, že finančné sprostredkovanie, aj celý finančný sektor vyjde z tejto krízy ešte silnejší a profesionálnejší, ako bol pred ňou. Chce to len veľa zdravia a optimizmu do ďalších dní. Prial by som si, aby dnešná vzájomná pomoc a úcta túto krízu prežila a stala sa trvalou súčasťou našich životov.